Ett minne blått

Idag vann LdB Football Club Malmö sin premiärmatch i damallsvenskan. Man slog Bälinge på bortaplan med 1-0. 

MFF och den med det namnet så intimt förknippade himmelsblå färgen är ett minne blott. Nu är man LdB Football Club. Ldb Football Club. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig för namn, men inte det iaf. Jag vill försöka mig på en djup analys av vad detta kommer att innebära för klubben och dess spelare, men allt som dyker upp i mitt huvud är att namnet låter så fånigt. Man har ju herregud döpt klubben efter en hudkräm. Och varför heter det football club?

Ett litet test:
- Vad ska du göra idag?
- Jag tänkte åka in till IP och kolla på LdB Football Club.

Näe, det ligger inte riktigt bra i munnen, det gör det inte. Gissar att när man vant sig lite kommer säga LdB kort och gott.

Hade jag varit MFF-spelare tror jag dock det hade känts väldigt bittert att överge det klassiska klubbnamnet för detta. Fast i och för sig, de fick rätt många miljoner för det och utan de miljonerna hade det antagligen inte kunnat spelas nån damallsvensk fotboll i Malmö alls. Ibland måste man prioritera.

Vad det gäller premiären i övrigt så var det ganska väntade resultat och väntade målskyttar. Lotta Schelin bland annat gjorde båda målen för sitt Kopparbergs/Göteborg FC i matchen mot Linköping. Ska bli kul att läsa vad Lotta skriver i damfotboll.com's blogg imorgon. Ingen vild gissning att hon är rätt nöjd!

Det blir Milan i semifinalen i Champions League. Om jag skriver att United för tillfället verkar ha lätt för italienska lag så får jag väl äta upp det. Så jag skriver inte det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback