Fotbollen igång

Ingen har väl missat att allsvenskan har dragit igång? Eller? Man hade nästan kunnat missa det med tanke på hur utdragen den första omgången är. Den inleddes med två matcher i fredags och blir inte komplett förrän imorgon. Lite synd tycker jag att man inte kan få ihop det bättre ens i premiären. Jag hade hellre sett att man startat rejält med en full omgång än smugit igång på det här viset.

Hoppas förresten att Brommapojkarna passat på att njuta i helgen. Ensam serieledning i två dar!

På onsdag drar damallsvenskan igång och i helgen superettan.

Damallsvenskan känns mer spännande, oviss och intressant än någonsin. Jag vet att man brukar säga det inför varje säsong, men i år tycker jag påståendet verkligen har substans. Jag hoppas och tror på en jämnare damallsvenska.

Umeå är favoriter som vanligt, trots att man tappat tunga namn som Malin Moström, Anna Sjöström, Anne Mäkinen och Sofia Lundgren. Nyförvärven är bra och i unga kinesiskan Ma Xiaoxu får damallsvenskan ytterligare en profil. Med tanke på den höga spelaromsättningen tror  jag dock att UIK får svårt att hålla samma jämna höga nivå över hela säsongen som man gjort det senaste åren. De kan mycket väl stå som slutsegrare i år också, men man vinner inte med några 21 poäng som i fjol och jag tror att serien kommer att leva ända in i slutomgångarna. Så fort Umeå inte spelar på absolut topp kommer de andra lagen att vara där och hugga. Främsta utmanare blir MFF (eller vad de nu ska heta, vi får se på onsdag), Djurgården och Linköping. Nykomlingarna Falköping får det mycket tufft. Den andra nykomlingen AIK har dock satsat stenhårt och blir definitivt inte någon slagpåse.

På onsdag kl 19 är det avspark i fem av den första omgångens sex matcher (det är vad jag kallar en rejäl kickoff). Då får vi en första fingervisning om serien kommer bli så jämn och spännande som vi hoppas på!

Vad det gäller Superettan så är det bara en sak som gäller. IFK Norrköping ska upp igen. Vill ni läsa mer om lagets öden och äventyr så kolla in den här
bloggen.

Kommentarer
Postat av: Liza

Det ska bli väldigt intressant att följa AIK i årets allsvenska. Äntligen är de tillbaka i finrummet igen, och det med flera spännande nyförvärv! Tror absolut på övre halvan, och att laget kommer bli en av de bästa nykomlingarna på många, många år. Go Gnaget!!

2007-04-10 @ 10:50:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback