Anja historisk - igen

Lite pinsamt, men jag hade faktiskt missat att det var idag som bragdmedaljen skulle delas ut. Inte helt oväntat var det i alla fall Anja Pärson som fick den. Precis som ifjol. Det är första gången någonsin som någon får bragdmedaljen två år i rad.

Gissar att juryn inte behövde överlägga speciellt länge för att komma fram till detta historiska beslut. Det fanns väl egentligen ingen som kunde konkurrera med Anja. Närmast var antagligen Carolina Klüft, med sitt VM-guld och europarekord.

Det snackas ofta om vad som krävs för att få bragdmedaljen. Det skiljer naturligtvis mycket från år till år, men det är hur som helst betydligt oftare fantastiska idrottsprestationer snarare än bragder som belönas. För mig finns nämligen inget likhetstecken mellan de två.

I år tycker jag emellertid att medaljen verkligen gör skäl för sitt namn. För vad annat än bragd ska man kalla det som Anja åstadkom i Åres backar under VM. Fem medaljer, varav tre guld blev hennes facit. Det var ju dock inte medaljerna i sig som var det speciella, det exceptionella, det bragdartade var snarare sättet hon tog dem på. I det närmaste uträknad, med materialproblem och utan en enda seger i världscupen kom hon till VM och sopade banan med konkurrenterna.

En verklig bragd i mina ögon och jag tror det dröjer länge, länge innan vi får se nåt liknande igen.

Kommentarer
Postat av: Sigge

Den där "bragdmedaljen" är ju rena skämtet. Läs gärna Leif Granlid i tisdagens Metro. Tacka vet jag Thomas Wassberg som visade var skåpet ska stå 1980!

2007-12-05 @ 12:30:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback