Anja tillbaka i toppen

Det var ett tag sen Anja Pärson stod högst upp på en prispall. I alla fall i världscupen. Idag var det dock dags igen. Anja vann störtloppet i St Moritz och även om glidet i målfållan inte var det bästa var det rätt skönt att få se "sälen" igen.

En annan skidåkare som var duktig idag var skidskytten Mattias Nilsson. Kanske hade han tagit ett snack med syrran Anna Maria, för den här gången var skyttet felfritt. Det belönades med en tredjeplats. Inte illa!

De svenska tjejerna var också bra. I alla fall två av dom, Helena Jonsson och Anna Maria Nilsson. För Anna-Carin Olofsson verkar det däremot inte riktigt vilja lossna. Hon har problem med skyttet och idag faktiskt också med skidåkningen. Hon såg nästan ut att ha sirap under skidorna. Formtoppningen till den sista tävlingen i en treveckorsperiod verkar inte funkat den här gången.

Men, men säsongen är lång och det är i VM på hemmaplan det gäller. Nu väntar juluppehåll och för ACO blir det nog förutom klappöppnande och julmatsätande en hel del skytteträning.

Jag gillar verkligen skidskytte. Det är en alldeles fantastiskt TV-sport. Ibland kan jag dock bli lite irriterad på kommentatorerna Christer Ulfbåge och Kalle Grenemark. De spekulerar alltid i hur de svenska åkarna skulle placerat sig OM de inte skjutit de där tre bommen i sista stående. 

I viss utsträckning tycker jag det är ok att göra så, för visst är det intressant att få veta hur väl framme svenskarna är i skidåkningen. Ibland kan det dock gå lite till överdrift. Skidskytte är trots allt en sport som består av två moment, skidåkning och skytte. Du måste behärska båda för att vara bra.

Dessutom kan jag tycka att Grenemark ibland är positiv i överkant. Så länge svenskarna kämpar verkar han vara nöjd...

Kanske borde tyskan Magdalena Neuner göra en omvänd Magdalena Forsberg. Dvs gå från skidskytte till skidåkning. Hon har stora problem med det stående skyttet men är verkligen osannolikt snabb på skidorna. Kalle Grenemark tyckte jämförelsen med "expert"-skidåkarna var totalt ointressant. Det tycker absolut inte jag. Det hade varit jättekul att se Neuner i ett lopp mot Björgen och de andra i världseliten. Jag tror att hon hade klarat sig riktigt bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback