Ettan kom, tvåan kom, trean kom, fyran kommer så småningom...

Eeeh, wow. Oj. Oj, oj, oj. Anja "100%" Pärson. Sen jag skrev sist har hon tagit två nya guld. Först i kombinationen i fredags och så i störtloppet idag.

Vi golfare brukar prata om zonen. När man befinner sig i zonen känns allt lätt och okomplicerat. Man ser inga hinder, bara oändligt breda fairways, greener som inte går att missa och hål som är stora som hinkar. Jag vet inte om man pratar om zonen inom utförsåkning, men om man gör det så är det nog där man kan säga att Anja befinner sig nu. Ingenting verkar kunna stoppa henne. Inte ens idag när hennes störtloppsåk var långt ifrån perfekt kunde de andra riktigt hota.

Anja skrev dessutom historia idag då hon blev den första alpine skidåkare att ha tagit VM-guld i alla discipliner. För Anja återstår nu storslalom på tisdag, slalom på fredag och lagtävling på söndag. Det finns mer historia att skriva...

Anjas guld idag var fantastiskt, men kanske trots allt inte så oväntat. En riktig sensation skulle jag dock säga att Patrik Järbyns brons i störtloppet var. Tyvärr gick jag miste om det mesta av den dramatiken när jag satt i bilen och radion sände Svensktoppen istället för VM...

Att Järbyn skulle ta med medalj idag fanns inte ens på kartan, i alla fall inte på min. Man har liksom bara gått och väntat på att han ska lägga av och så händer det här. Han har faktiskt en VM-medalj sen tidigare, ett silver i super-G från tävlingarna i Sierra Nevada 1996. Förutom det har han två pallplatser i världscupen som främsta meriter. Jag kan inte begripa var han hittat motivationen att fortsätta ända fram tills nu. Om jag inte minns fel var han till och med "utkastad" ur landslaget ett tag. Idag var han tillbaka med besked. Alltid trevligt med idrottsmän som inte är långsinta....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback