Heta Kalla

Vi är många golfälskare som länge gått och väntat på en svensk seger i en major. På herrsidan alltså. Parnevik har varit nära några gånger, men fallit på målsnöret. I natt vann Henrik Stenson matchspels-VM och gick upp på femte(!) plats på världsrankingen. Match-VM är ingen major, men det är det största en svensk herrgolfare någonsin vunnit. Jag hoppas innerligt att min bror får fel och att Henrik inte drabbas av pappasyndromet (han blir ju pappa i sommar). Då tror jag Stenson blir förste svensk att vinna en major.

Återstår att se när comhem ska komma överens med Viasat och ta med nya kanalen Viasat Golf i sitt utbud...

************************

En annan het svensk idrottare är Charlotte Kalla. Jag pallade inte släpa mig upp kvart i sex i går morse för att se damernas skiathlon, men det var kul att i efterhand höra om Kallas framfart. På tisdag morgon är det dags för damernas 10 km fristil, Kallas favoritdistans. Då får det nog bli tidig väckning.

************************

Boken "Stefan Holm - höjdhoppare" har legat ett par veckor i bokhyllan i väntan på att bli läst. Kändes helt rätt att plocka fram den igår kväll. Två killar över 2.38 i ett SM! Får vi någonsin se det igen?

Funderar också lite på vad Holm betytt och betyder för Linus Törnblads utveckling som höjdhoppare. Ganska mycket inbillar jag mig. Kanske gäller även det motsatta... Hade Stefan Holm kunnat ta sig tillbaka till den absoluta världstoppen utan Linus?


Apropå böcker så har jag precis läst Tina Nordlunds självbiografiska "Genom helvetet". Det är en öppen och skrämmande bok, en påminnelse om att saker och ting inte alltid är så som man tror. Den handlar om en fantastisk idrottskarriär som på grund av anorexia får ett mycket abrupt slut.


Det går dock rykten om att Tina Nordlund inte alls var sjuk i anorexi. Hon skriver själv om dessa rykten i boken och jag har även hört dem från andra håll. Jag vet inte vad som är sant och inte, men jag vet så mycket om ätstörningar att man kan vara sjuk utan att se sjuk ut. Att påstå att Tina ljuger därför att hon inte var smal nog att passa in på den stereotypa bilden av en människa som är sjuk i anorexi tycker jag är att gå för långt. Jag har dessutom väldigt svårt att förstå varför man skulle fantisera ihop en sån här historia. Ett sjukligt behov av uppmärksamhet? Det känns osannolikt med tanke på att Tina Nordlund är en av de mest uppmärksammade damfotbollsspelare vi någonsin haft i Sverige. Hon behövde knappast mer av den varan.

Näe, jag väljer att tro att det som står i boken är hemskt, men sant och att ryktena helt enkelt har sin grund i okunskap.


Kommentarer
Postat av: Lajson

Jag var fast besluten att vara uppe tidigt i morse för att se Charlotte Kalla på 10 km fri stil. Hon gjorde mig verkligen inte besviken. Får hon fortsätta att utvecklas som hon börjat, har vi nåt stort att vänta i framtiden. Hon är begåvad med en mental skalle för skidåkning som övriga tjejer tyvärr saknar.

Tina Nordlund känner jag som en snygg tjej som kunde spela fotboll bättre än de flesta.
Jag blev mycket överraskad när hon kungjorde att hon skulle lägga av. Alldeles för tidigt, men jag anade att det fanns nåt skäl som aldrig kom till min kännedom. Nu har hon tydligen skrivit en bon om sitt liv, där det tydligen framgått att led av ätstörningar.
Det är ju en framåt tjej som fungerat utmärkt som expertkommentator vid damlandskamper och jag tror att hon numera även jobbar som sportjournalist på Aftonbladet.

Att Henrik Stensson skulle bli sämre i sitt golfspel efter att ha blivit far har jag svårt att tro.
En annan golfspelare av hyfsad klass är Tiger Woods som också blir tvunen att lägga undan golfklubborna till förmån för blöjbyten.

2007-02-27 @ 15:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback