Skidskytte-VM är slut

Skidskytte-VM är över och även om det inte slutade lika bra som det började så var det ett lyckat mästerskap för svensk del. Ett guld, ett silver och ett brons. Guldet i mixedstafetten den absoluta höjdpunkten. Alla uppskattade dock inte just den tävlingsformen lika mycket som jag gjorde.

Patrick Ekwall sågade mixedstafetten rejält i sin
blogg. Så jag skrev ett mail:

"Hej Patrick,

Tänkte försöka mig på ett lite mer nyanserat inlägg i den lilla skidskyttemixstafettdebatt (kul ord!) som startat på din blogg.

Först och främst. Jag tyckte det var fantastiskt roligt att Sverige tog guld i mixedstafetten. Inte som om vi vunnit VM-guld i fotboll, men ändå. Det var roligt att killar och tjejer som tränar tillsammans under en stor del av året också fick tävla ihop och dessutom vinna. Det var roligt att se Wolfgang Pichler och hur mycket det här guldet betydde för honom.

Det är mycket möjligt att mixedstafetten är "ett konstruerat försök till att hitta ny tävlingsform för att få ut mer TV-pengar". Tycka vad man vill om det, men är det inte mycket nytt som kommer till just på det viset? Ett lyckat exempel tycker jag är längdskidåkningens sprint. Den var väl mycket en reaktion på att folk tröttnat på att se åkare med snor i hela ansiktet och istappar i skägget åka fem mil ute i skogen. Längdskidåkningen behövde något mer lättillgängligt och mindre utdraget för att behålla publiken och detta utan att tappa fokus på det sportsliga. Med sprinten tycker jag man lyckades fullt ut.

Självklart finns det också många exempel då kommersiella intressen inte främjat det sportsliga. Jag tycker dock inte att skidskyttets mixedstafett hör dit. Visst finns det en poäng i att se vilket land som är bäst totalt sett,  på både dam -och herrsidan.

mvh
Anna"


Svaret kom snabbt.

"Ingen har sagt att det inte var kul att just Sverige vann skidskyttemixstafetten, men i vissa media var det det största som hänt sen Messias återkomst.
Och jag tror säkert att Pichler o deltagare tyckte det var jätteroligt o det är alldeles säkert en intressant form av tävling på alla sätt...men det är vad det är, vi måste inse det.
Sprinten går ju inte att jämföra...jag kan verkligfen inte komma på något mer konstruerat i idrottsvärlden än skidåkare som skjuter med gevär o tävlar i en stafett med två män o två kvinnor i varje lag."


Så, Ekwall och jag har inte samma åsikt om mixedstafetten. Helt ok. Men är det inte lite fantasilöst att inte kunna komma på en enda idrott som är mer konstruerad. Vad sägs om fotboll t ex? Missförstå mig inte, jag älskar fotboll, men någon naturlig sport är det inte. Och som tur är behöver det inte vara det för att vi ska tycka det är kul.

Kommentarer
Postat av: Lajson

För mig finns det fler konstruerade sporter som kan ifrågasättas om man tänker sig in i vad dessa innehåller. 22 man spriner efter en fotboll. 270 varv på en rundbana med bilar, undervattensrugby,Paris - Dakarrallytmed årliga dödsfall.
Sist men inte minst av alla konstruerade sporter, ishockey. En sport som inte kan utföras, om man inte likt forntidens riddare, förser kroppen ett otal skydd för att inte bli ihjälslagen. Och sedan flänga runt på is efter in svart gummitrissa. Helt vansinnigt !

2007-02-13 @ 14:28:17
Postat av: JONAS

Det är väl helt ok att konstruera något så länge det är kul, spännande, ingen blir skadad och svenskar vinner!!

2007-02-14 @ 22:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback