Att göra tidning

Det har inte blivit så mycket kvällsbloggande den här veckan. Har inte haft tid helt enkelt. De tre senaste kvällarna har jag befunnit mig på Trelleborgs Allehandas redaktion och hjälpt till med redigeringen av sportsidorna.

Så om nån av er bor i Trelleborg och tycker att tidningen sett lite skum ut de senaste dagarna. Nu vet ni varför...

Nä, men allvarligt talat, det har varit jätteroligt och otroligt lärorikt. "Vanliga" läsare har nog rätt dålig koll på arbetet som ligger bakom tidningen som dimper ner i brevlådan varje morgon.

Artiklar, reportage och notiser ska väljas ut och prioriteras, det ska knipas, spärras, linjeras och strykas, bilder ska letas fram, rubriker ska sättas och allt under en enorm tidspress. Det är som ett pussel där man själv måste se till att bitarna passar ihop. En minut på latsidan får man i nacken när deadlinen närmar sig med stormsteg.

Jag har verkligen gillat det, kanske till viss del för att det inte varit jag som haft huvudansvaret och behövt ta snacket med en irriterad nattchef som ringer och frågar var sidorna håller hus.

image24


*****************************

Vet inte om det framgått av min blogg att jag verkligen vill bli journalist. Kombinationen reporter/redigerare hade varit perfekt. Kanske verkar konstigt att säga att man "vill bli" nåt när man redan är 30. Förstår också om ni undrar varför jag inte "försökt" tidigare. Tro mig när jag säger att det frågar jag mig själv varje dag. Förklaringen är väl att jag haft ett jobb som varit för "bekvämt". Hygglig lön, trevliga arbetskamrater, nära hem. Praktiskt helt enkelt.

Nu har jag tröttnat på praktiskt. Och jag vet att det låter dramatiskt i överkant, men jag vill inte sitta på hemmet gammal och skröplig och ångra att jag aldrig försökte.


Kommentarer
Postat av: e

tänkte bara säga att min flickvän var en bit över 30 när hon sökte till journalisthögskolan, och nu redigerar hon på sydsvenskan. så det är aldrig för sent, bättre att vänta tills man verkligen vet vad man vill. lycka till med det!

2007-07-20 @ 00:21:56
Postat av: Anna

Tack e! Såna kommentarer gillar jag :)

2007-07-22 @ 22:47:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback