I sommarstugan

Sitter på sängen i mitt rum i mammas och pappas sommarstuga. Ber en stilla bön att det extremt opålitliga mobila bredbandet, som jag precis lyckats få igång efter att tryckt på "connect"-knappen ungefär hundra gånger, inte ska överge mig riktigt än.

I vardagsrummet sitter mamma och läser sagor för Agnes och Viktor, brorsbarnen. Hörde precis att de skulle räkna någonting. Tjugosju, tjugoåtta, tjugonio, tjugotio...

Gissar att pappa vilar.

Brorsan står på baksidan och lagar ett gammalt fiskenät. Antagligen kommer han snart och ropar på mig att vi ska sticka iväg med båten.

Vädret är ganska uselt och har inte tillåtit så där värst mycket utomhusaktiviteter. Fiskat har vi i alla fall gjort. En fisk blev det. Pappa tog en liten gädda med kastspöt. Vi som metade lyckades inte med mer än att bli av med lite mask till nafsande småfiskar.

image20


Konstigt. När brorsan och jag var små och vi tillbringade hela somrarna här så fiskade vi nästan varje kväll och jag kan inte minnas att vi någonsin hade problem med fångsten. Vi hade till och med en fiskeliga där olika sorters fiskar var värda olika många poäng. Min absoluta favorit var abborren, den var värd fyra poäng. Det var inte ovanligt att vi kom hem med fyra, fem abborrar av hyfsad storlek.

*************************

Vi körde hit igår i brorsans bil, som jag för övrigt tyckte såg överfull ut redan innan min väska, golfbag, fotoryggsäck och dator packats. På något underligt vis gick dock allt att pressa in och resan blev sen en intressant blandning av Wimbledon-referat och diverse barnvänliga cd-skivor. Ja, jag erkänner att jag var lite frustrerad när barnens önskemål om Lotta på Bråkmakargatan gick före Radiosporten. Fick i alla fall höra slutet av Wimbledonfinalen och det var som att förflytta sig tjugo år tillbaka i tiden.  Mats Strandbergs "forehand Nadal, forehand Federer, backhand Nadal, skuren backhand Federer, forehand Nadal i nät och det är så mycket som trettio lika", hade om man bytt ut namnen lika gärna kunnat vara ett referat från finalen 1988 då Edberg mötte Becker.

Det finns få saker som är så spännande som en riktigt jämn och bra tennismatch, om man ser den live eller på tv vill säga. Tennis med Mats Strandberg på Radiosporten är faktiskt ingen höjdare.

Hur som helst så är jag glad att Federer vann. Jag gillar inte Nadal. Bara hans armar. De är ruskigt snygga.

**************************

Missade LDB:s match mot Hammarby igår. Fick följa den också lite sporadiskt på radion. 4-0 låter stabilt. Jäkla skit bara att inte Djurgården kunde vinna mot Sunnanå. Nu leder Umeå med tre poäng. Sunnanå som förresten blivit någon av en jättedödare den här säsongen. Man har tagit poäng mot både Djurgården och Malmö och slagit Umeå. Mycket imponerande.

Missar även LDB-AIK på onsdag och det stör mig ganska mycket. Finns en hel del intressanta spelare i AIK som jag gärna sett.

Nu ska jag gå och se varför ungarna fortfarande är uppe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback