Vad händer egentligen i Bulgarien?

Kroppen skrek: Nej, nej, nej. Hjärnan: Ja, ja, ja.

Hjärnan vann den här gången och jag tog mig runt den "långa" rundan på extremt tunga ben. Kanske var det tisdagens "tuffa" styrketräning som tog ut sin rätt. Nu sitter jag här nyduschad i soffan och känner mig duktig.

Två saker från löprundan:

1. Såg en jättefin hund. Den hade kolsvart huvud, kritvit kropp och en svans som var till hälften svart och till hälften vit. Jag gillar egentligen inte hundar, men OM nån tvingade mig att ha en skulle det vara en sån. Har naturligtvis ingen aning om vad det för en sort, tyckte bara den var så fin.

2. Mötte Caroline Jönsson, Lugis målvakt (tror iaf att det var hon), som också var ute och sprang. Och ja, hon höll ett betydligt högre tempo än mig. Tur att vi sprang åt motsatta håll. Det blir lite liksom lite mindre förnedrande på det viset.

********************************

Först fick vi besked om att den bulgariska höjdhopparen Venelina Veneva åkt fast för dopning. Dagen efter kom rapporterna om att ännu en bulgarisk fuskare. Systematisk dopning? Naturligtvis omöjligt att veta, men det är svårt att låta bli att tänka tanken.

********************************

Har fått en kommentar till ett gammalt inlägg om cykel och dopning. Jag skrev bland annat så här:

"Såg nån intervju med en cyklist som sa att dopning förekommer inte mer inom cykelsporten än i andra sporter, utan att det är media som väljer att fokusera på just cykel. En dåres försvarstal."

Från signaturen "Wilse" har jag fått den här kommentaren:

"Det är ju precis så det är! När sist blev något positivit inom cykelåkningen lika uppmärksammat som något där dopingen är inblandad?"

Det är klart att de rena cyklisterna tycker att journalisterna emellanåt kunde fokusera på något annan dopning. Det tycker jag också. Jag är dock övertygad om att dopningen är mycket mer utbredd inom cyklingen än de flesta andra sporter. Dopningstämpeln har inte sporten fått utan att förtjäna det och det kommer ta tid att tvätta bort den.

I årets Tour de France avslöjades det första dopningsfallet i samband med den tionde etappen och för mig var det betydligt senare än förväntat.

Mitt förtroende för cykelsporten är lågt. Så är det bara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback