Angående Yolanda-inlägget

Har fått ett par kommentarer till inlägget om Yolanda Odenyo. Hade tänkt vänta tills jag kommer hem med att svara, men det får bli redan nu.

J skriver:
"Så du tror inte att det förekommer vare sig homofobi eller rasism inom fotbollen? Konstigt att just fotbollen skulle vara fredad då det finns överallt annars. Att du dessutom rakt av bortförklarar henne som hysteriskt känns smaklöst."

Näe, jag är inte så naiv att jag tror att fotbollen är vit som snö, befriad från både rasism och homofobi. Det finns rötägg här precis som överallt annars. Jag tror dock inte att anledningen till att Yolanda inte är med i landslaget är hennes hudfärg. Tror du det J?

Var någonstans jag skriver att Yolanda är hysterisk vet jag inte riktigt. Jag skriver att OM hon tror att rasism ligger bakom hennes uteblivna landslagsuttagning så är det tragiskt. Det är ju ett tecken på att något verkligen är snett i samhället.

Mats skriver:
"Men nu så handlar det inte så mycket om att åka till USA för att kolla på Yolanda, utan mer om att scouta henne när hon är hemma i Sverige och spelar. Att någon av förbundskaptenerna inte kan kolla upp henne när hon spelar i norrettan är svagt och på gränsen till tjänstefel. Om Lena Videkull inte har tid att scouta intressanta spelare (annat än dem som finns i Skåne eller i Göteborgstrakten) är det frågan om hon skall vara förbundskapten över huvudtaget.
Apropå rasism inom svensk damfotboll vill jag bara påminna om vad Anna Fredlund (en annan kvinnlig mörkhyad spelare) utsattes för förra säsongen i norrettan när Danmark mötte Gideonsberg på bortaplan."


Jag håller med. Nån borde absolut ha tagit sig tid att åka och titta på henne. Sen kanske det är svårt för Thomas Dennerby att ta ut någon i a-landslaget utifrån vad de presterat i Norrettan, men U23 absolut.

Här är en
artikel om det som hände Anna Fredlund.

Kommentarer
Postat av: Helena

Jag vill också lägga mig i Yolandadebatten som verkar präglas av missförstånd. Så här kommer min kommentar till J och Mats. Vem har sagt att det inte finns rasism inom fotbollen? Men det är ju inte det som är frågan här. Frågan är om Dennerby eller Videkull har missgynnat Yolanda på rasistiska grunder. Jag tror inte det. Att Anna Fredlund utsattes för rasistiska kommentarer kan inte nog beklagas men det hör inte hit. Om diskussionen hade gällt huruvida det finns rasister inom fotbollen kunde man använda Anna Fredlund som argument eller kanske rent av bevis.
Jag kan hålla med Mats om att Videkull borde ha tittat på Yolanda när hon är i Sverige. Men jag tror inte Videkull hållt sig borta av rasistiska skäl. Så om man ska kritisera landslagsledningen bör man göra det på andra grunder.
Slutligen J; du tar upp homofobi. Hur kom den in i Yolandadebatten??? Givetvis finns det homofobi inom fotbollen; den står ju inte utanför samhället. Men det är ingen som har sagt något annat. Och damfotbollen är knappast den arena där homofobi har sitt starkaste fäste, även om den finns där.

2007-06-19 @ 13:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback