Äntligen!

Sviter är till för att brytas. 55 matcher blev det, sen åkte Djurgården upp till Umeå och satte stopp. Äntligen, säger jag och antagligen alla andra i fotbollsverige som inte håller på Umeå och vill se fortsatt spänning i Damallsvenskan.

Jag har egentligen alltid gillat Umeå, men min uppskattning har minskat i samma takt som laget förlängt sin förlustfria svit. Låter kanske konstigt, men att ett lag kan spela 55 matcher i rad utan förlora är inget friskhetstecken för ligan de spelar i. Nästan så att man kan säga att Umeå segrat sönder Damallsvenskan.

Därför var Djurgårdens seger idag det bästa som kunde hända svensk damfotboll, damallsvenskan och jag tror även Umeå. Förra året när UIK vann serien med 21 poäng sjönk deras publiksiffror rejält. Självklart är det mer spännande med en allsvenska som lever än en som är avgjord redan i halvtid.

Så tack Djurgården, ni är dagens hjältar!

Tyvärr fick jag ju inte uppleva den historiska matchen på plats, det är lite långt till Umeå. Till Malmö tar det däremot bara 20 minuter att köra och där spelade LdB FC Malmö mot Linköping. En ganska hyfsad match det också, även om den inte riktigt nådde de höjder som jag förväntat mig.

Behållningen från den matchen var Manon Melis 1-0 mål. Likt Kurre Hamrin dribblade hon bort ett gäng motståndare nere på kortlinjen för att sedan lätt lägga in bollen. Vem Kurre Hamrin är hade dock Melis ingen aning om och varför skulle en 20-årig tjej från Holland ha det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback