Kul match

Äntligen fick man se det svenska damlandslaget i fotboll på TV igen! På tiden, då detta ju faktiskt var den tredje EM-kvalmatchen. De två tidigare har ingen kanal tyckt varit värda att sända. Dåligt.

Jaja, strunt i det just nu. Det var roligt att se tjejerna idag. Många mål och sprudlande spelglädje. Visst, lite smått och plottrigt emellanåt, men det är lätt hänt och snabbt förlåtet.

Skönt att se att Sjögran börjar komma upp på samma nivå i landslaget som i Malmö, det har vi Sjögran-fans väntat länge på! Riktigt bra var hon idag och jag vet att hon kan ännu bättre.

Victoria Svensson är en annan spelare som fullkomligen lyser av självförtroende. På väg mot VM 2003-form ser det ut som! Och vilka nickmål hon gör, helt enkelt otroligt bra. Bara att sätta pannan till sa hon om Josefin Öqvists inlägg till 1-0 målet. Inte så bara säger jag.

Måste också berömma Therese Lundin. Även om hon själv så klart helst spelar från start så kan man inte klandra Dennerby om han ser henne som den perfekta inhopparen. Hon gör ju i princip alltid mål när hon kommer in, landslagets egen Ole Gunnar Solskjaer.

Lotta Schelin däremot hade kanske inte en av sina bättre dagar idag, men vi vet alla vad Lotta kan. Hon kommer igen.

Smolket i glädjebägaren. Hanna Ljungberg skadad igen. Sex minuter på plan blev det, sen var oturen framme. En bristning i vaden och nya veckor av rehabträning väntar. Jäklar vad jag lider med henne. Hon intervjuades innan matchen och det var lätt att se hur glad och förväntansfull hon var. Sen händer detta. Ibland är livet bara så orättvist.

Hanna har förresten alltid varit en av mina absoluta favoriter. På grund av alla skador kanske inte lika bra nu som när hon var som bäst, men i mina ögon ändå en nästan komplett fotbollsspelare. Det jag uppskattar mest är hennes kompromisslösa inställning, den totala satsningen i alla lägen. En spelstil som sliter på kroppen, det ser vi nu.

Jag tror trots detta att Hanna kommer att vara tillbaka i gammal god form när det är dags för VM. Inte för att jag på något sätt tycker att en frisk Ljungberg är given i en svensk startelva, men hon behövs i truppen, med sin rutin och sin attityd.

Vilka växlar kan man då dra av en sån här match. Tja, jag vet inte riktigt, inte allt för stora så klart, Ungern är inget bra lag. Jag väljer ändå att vara försiktigt positiv. Det är inte alltid lätt att spela mot lag som backar hem och bildar köttmur vid eget straffområde, men Sverige gör det riktigt bra. Många mål på fasta situationer dessutom, något som varit en svensk svaghet innan.

Jag börjar längta till VM.

******************************************

Det ryktas att Real Madrid vill köpa Zlatan för 470 miljoner, nästan en halv miljard alltså... Jag måste jobba i ca 1500 år för att tjäna så mycket pengar.

Personligen hade jag tyckt det hade varit ganska kul att se Zlatan i Spanien, tror han hade passat där.

******************************************

Toppmöte i Superettan. Sirius-IFK Norrköping 1-3. Stabilt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback