Mail från Yolanda

Jag fick ett mail från Yolanda Odenyo idag. Det hela började med att Yolanda tidigare på dagen mailat damfotboll.coms redaktion för att berätta att hon var besviken över en artikel som publicerats på sajten.

Eftersom jag är en av dom som jobbar med damfotboll.com, svarade jag henne och berättade bland annat om vad jag skrivit på min blogg och bad om hennes version.

Jag fick det här svaret:


"Hej,

Tack för svaret! Uppskattar det.

Jag står för vad jag sagt, vilket inkluderar det som står i aftonbladet. Men visst får en mening en annan betydelse om man tar den ur sitt sammanhang.

Jag tror inte att jag inte togs ut till just denna omgång av ladslagssamlingar p.g.a. min hudfärg eller ursprung, det är rätt befängt. Däremot är jag, p.g.a. mitt ursprung, en del av den svenska befolkning som så ofta förbises i så otroligt många sammanhang.
Om du på allvar vill skriva om och diskutera rasism inom svensk flick- och damfotboll så existerar den i allra högsta grad! Från flickor 7 år upp till det svenska damlandslaget! Det kan jag prata hur länge som helst om!

Läste just din blogg, du har din åsikt och det respekterar jag. Tyvärr kan jag inte låta bli att bli rasande, arg, ledsen, och otroligt trött av att läsa ännu ett "snälla låt inte det här handla om hudfärg".
Tyvärr är det så att för vissa av oss här i världen handlar det ALLTID om hudfärg, vare sig vi vill eller inte! Och det tänker jag sluta akta mig för att säga!


Vänligen,
Yolanda"

Jag har så klart kollat med Yolanda att det var ok att lägga ut hennes mail här. Jag har också frågat henne om hon vill berätta mer. Det skulle hon fundera lite på.

Jag hoppas att hon vill berätta mer. Allt det här har verkligen fått mig att tänka till. Att jag inte upplevt rasism i de lag jag spelat i, betyder naturligtvis inte att den inte finns.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback