Zlatan är Zlatan

Har precis läst ut boken Zlatan är Zlatan och jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska tycka. Å ena sidan är det väldigt intressant att få läsa hela "sagan" från början till slut. Från uppväxten och "buren" i Rosengård till proffslivet och Europas största arenor. Å andra sidan känns det lite konstigt hur de analyserar Zlatan sönder och samman, plockar isär honom i minsta beståndsdel för att försöka finna förklaringar till varför han är den han är, varför han agerar som han gör.

Det känns konstigt eftersom boken är skriven utan Zlatans medgivande. Författarna kommer från Aftonbladet, en tidning som Zlatan länge bojkottat och de intervjuer med honom som boken bygger på är antingen gamla eller gjorda av andra.

Det är mycket möjligt att de slutsatser som Jennifer Wegerup och Petter Karlsson drar är riktiga, men vi kan inte veta säkert. Den enda som kan ge oss hela sanningen är naturligtvis Zlatan själv och det lär väl dröja innan han gör det.

Men håll med, visst kittlar tanken lite. Tänk er boken "Det är jag som är Zlatan" av Zlatan Ibrahimovic på hyllorna i de svenska bokhandlarna. Ingen vild gissning att en sån bok skulle gå åt som hårvax i Inters omklädningsrum.

I väntan på den boken är dock Wegerups och Karlssons "Zlatan är Zlatan" ett bra alternativ. Barndomen, klubbarna, målen, bråken och skandalerna, allt finns med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback