Mästerskap i skymundan

För ett par veckors sen avgjordes längdskidåkarnas VM i Sapporo  i Japan. För er som redan lyckats förtränga hur det gick för det svenska laget kan jag berätta vi tog två medaljer, ett silver i herrarnas sprint och ett brons i herrarnas stafett. Ingen succé direkt..

Just nu pågår lite i skymundan junior och U23-VM parallellt i Tarvisio i Italien. Tävlingarna har bara precis börjat men de svenska killarna och tjejerna har redan bärgat fyra medaljer. Robin Bryntesson vann U23-sprinten före Marcus Hellner (Hellner som gjorde en så lysande insats i stafetten i Sapporo). Självklart har också Charlotte Kalla bidragit. Först silver i sprinten och sen guld på fem km fristil. Jag har dålig koll på hur det ser ut på herrsidan, men på damsidan är konkurrensen tuff. Kalla tampas med bl a norskorna Astrid Jacobsen och Therese Johaug som båda tog medaljer på senior-VM.


Om det ser mörkt ut på seniorsidan i svensk skidåkning kanske vi iaf kan ana en ljusning längre fram. Det verkar finnas gott om talangfulla juniorer. Vi får hålla tummarna för att fler än Charlotte Kalla klarar av att ta det stora steget upp till seniornivån.


Har blivit en del tv-tittande idag, sjuk och sängliggandes som jag är . Såg bland annat herrarnas och damernas störtlopp från värlscupavslutningen i Lenzerheide. Anja blev sjua. Helt ärligt så struntar jag dock i placeringen idag. Jag är glad att hon tog sig ned helskinnad. Det är otäckt att se hur de i hastigheter över 100 km/h far av banan och  genom skyddsnäten. Jag skriver genom, för de där näten verkar faktiskt inte speciellt effektiva. Tycker man borde kunna skapa säkrare förhållandena för åkarna. Risken för olyckor kommer naturligtvis alltid att finnas där, men måste man verkligen utmana ödet genom att göra banorna så svåra.

Ännu ett steg närmare comeback. Zlatan alltså. Han var med i truppen som Lagerbäck presenterade idag. Om Allbäck blir frisk känns det nästan lite taskigt att sätta honom på bänken, men så måste det bli. Zlatan och Elmander, det är ett anfallspar som kan skrämma slag på vilken backlinje som helst. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback