Vinna eller försvinna

Jag tycker det är dags att byta ut Lars Lagerbäck. Jag har tyckt det länge, långt innan matchen mot Nordirland, som egentligen bara gjorde problemet mer uppenbart.

Sverige har idag ett stort antal spelare som lirar i riktigt bra lag ute i Europa. Vi har t ex Zlatan i Inter, Chippen i Roma, Källström i Lyon, Elmander i Toulouse och Ljungberg i Arsenal. Alla är inte ordinarie, men de spelar regelbundet och gör inte bort sig på något sätt.

Sett till den individuella kapacitet som finns så är nivån på det som laget Sverige presterar för dålig. Man brukar prata om det svenska kollektivet, att helheten är starkare än delarna. Så är det inte längre. Jag har all förståelse för att det är svårt att jämka ett gäng stjärnor med starka viljor och i stort har Lagerbäck gjort ett bra jobb som förbundskapten. Nu tycker jag dock att det är dags att låta nån annan försöka. Jag tror landslaget skulle få en rejäl kick av en ny person vid rodret. Dessutom vore det då möjligt att lägga gamla skandaler bakom sig.

Sen får jag ju också erkänna att det vore roligt med en förbundskapten som ser sitt lags offensiva kapacitet och inte startar med en defensivt inriktad uppställning mot ett lag som Nordirland.

Nog om detta...i alla fall för tillfället.

Ikväll är två av mina favoritlag i elden.
Södertälje möter Rögle och seger är ett måste för att inte elitseriedrömmen ska krossas. Jag tror mycket väl att SSK kan vinna sina två återstående matcher i kvalserien, men då Malmö och Skellefteå inte  heller lär tappa poäng är det ändå kört. Men, inget är omöjligt, jag kommer hoppas in i det sista!

För LUGIs handbollsdamer är det också mycket som står på spel ikväll. Förlust mot Sävehof hemma i idrottshallen och säsongen är slut. Har sett många av LUGI-tjejernas matcher den här säsongen och jag kommer definitivt att vara på plats på läktaren ikväll. Vad som är så speciellt med det här laget och varför jag tycker så mycket om det ska jag förklara senare.

Krossades Sörenstams dröm om en Grand Slam redan inatt? Jag tror det.

Kommentarer
Postat av: Helena

Nä, nog finns det mer att ta ut av de svenska stjärnorna. I frågan om Lagerbäck i stort har gjort ett bra jobb står jag fortfarnde och väger. Visst, han har tagit Sverige genom kval efter kval, men få matcher har varit roliga att se. 1-0 segrar där defensiva spelare gång på gång går före offensiva. Med Lagerbäcks defensiva bygge tror jag återigen vi tar oss till slutspel men väl där är kan vi inte konkurrera. Nä, det är verkligen på tiden att Lagerbäck ser sig om efter ett nytt jobb. Jag håller med om att laguttagningen mot Nordirland inte var droppen som fick bägaren att rinna över. Bägaren stod redan i en pöl.

2007-03-30 @ 13:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback