Stackars Lina

För två år sedan spelade Lina Nilsson och jag fotboll i samma div 2-serie. Jag i Södra Sandby och Lina i Sjöbo. Mycket vatten har runnit under broarna sen dess. Medan jag har lagt mina fotbollsskor på hyllan har Linas karriär gått spikrakt uppåt. Ikväll satt jag på Malmö IP och såg henne ha huvudrollen i en underbar match mellan Sveriges två bästa damlag i fotboll.

Ett mål framåt och ett bakåt blev Linas facit. Först himmel, sen helvete och naturligtvis var det henne journalisterna ville prata med på presskonferensen. När hon kommer dit ser det ut som hon gråtit. Jag lider med Lina. Hon har precis gjort en jättematch mot det som varit världens bästa klubblag de senaste åren. Det är inte självmålet hon förtjänar att ta med sig från den här kvällen.

Fotboll är helt enkelt en jävla sport ibland. Så känner jag just nu och det gör nog Lina och de andra tjejerna i LdB också. LdB var det klart bästa laget i seriefinalen. Umeås tränare erkände det rätt upp och ner efter matchen, men han pratade också om att man förtjänar den tur man har. Jag vet inte, så bra som Malmö spelade tyckte jag allt att de förtjänade lite flyt de med.

Nu har ju Umeå nåt mer än tur också. De har Marta. Även om deras 2-1 är ett självmål så är det hon som ligger bakom det. Marta springer snabbare med boll, än vad de flesta "vanliga" fotbollsspelare gör utan. Hon är utan tvekan bäst av alla just nu. Som god tvåa håller jag förresten Therese Sjögran. Det är en nästan religiös upplevelse att se henne spela fotboll. "Terre" är i en sanslös form för tillfället.

Vi har pratat om hur damallsvenskan skulle bli jämnare än någonsin i år, men lik förbannat så står vi här nu efter sju omgångar, med ett Umeå utan poängförlust i topp. Jag tänker inte sluta hoppas på en fight om guldet, men känslan just nu är att det är den om silvret som kommer att bli spännande.

Det var förresten publikrekord på IP ikväll. 2610 personer såg seriefinalen. Så mycket publik förtjänar de här tjejerna varje match. Minst. För även om det blev förlust idag så kan de gå med huvudet högt. De gjorde en fantastisk insats och det är inte deras fel att fotboll är en jävla sport ibland.

image13
Så här glad borde Lina fått vara även efter matchen...

Kommentarer
Postat av: Rainer

Hej,
kul att du skriver om damfotboll på din blogg. Det borde fler göra. Jag skriver på min också, fast på tyska. Skriver för www.fansoccer.de i Tyskland och www.damfotboll.com och då om matcherna här i Stockholm, men just nu finns det ju tre lag i första serien...
Även om du har rätt att Umeå är en klass för sig så verkar avståndet krympa mellan de andra lagen.
I morgon der jag Malmö här i Stockholm, får se, hoppas på en fin match.
Rainer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback