Summering

Sista omgången av damallsvenskan spelades igår. Dags att summera säsongen.

Vi sa att det skulle bli jämnare i år, att Umeå skulle få det tuffare. Till viss del blev det väl så. UIK var inte lika överlägsna som i fjol, man avgjorde inte serien lika tidigt och man förlorade till och med två matcher.

Det var jämnare, men det återstår en hel del innan vi kan prata om en jämn allsvenska. Umeå IK är fortfarande det överlägset bästa laget i Sverige, antagligen är det även världens bästa lag.

Detta faktum ser inte ut att förändras till nästa säsong. Norrlänningarna har förlängt med Marta och dessutom värvat duktiga danskan Johanna Rasmussen. De skickar tydliga signaler till toppkonkurrenterna: Vi kommer vara ännu starkare 2008.

Att Falköping och Qbik skulle åka ur är naturligtvis ingen skräll. Trots degraderingen tycker  jag att Falköping överraskat positivt och ska vara nöjda med sin säsong. Man har haft ett bra publiksnitt hemma och inte blivit den slagpåse i alla fall jag hade förväntat mig.

Största negativa överraskningen är definitivt AIK som klarade sig kvar med ett nödrop. Jag och många med mig trodde de skulle befinna sig på den övre halvan av tabellen när det nu är dags att summera säsongen.

Lotta Schelin vann skytteligan. Lotta gjorde 26 mål, Marta 25. Jag kan inte låta bli att tycka det var lite skönt att Marta inte vann den också... I mina ögon är Marta en fantastisk fotbollsspelare med en lite halvtaskig attityd.

Lottas lag, Kopparbergs/Göteborg var väl annars damallsvenskans motsvarighet till allsvenskans Helsingborg, fast med en lite bättre slutplacering. Det var mycket upp och ner. Något av de mest spännande inför nästa säsong är väl vad Torbjörn Nilsson kan åstadkomma med det laget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback