Inget mirakel

Vi har sett det förut. Så många gånger att man tröttnat för länge sen. Ett gäng tjejer i blått och gult sittandes på en fotbollsplan någonstans i världen, med tårar i ögonen och tomhet i blicken.

Sverige svarade för sin överlägset bästa insats i VM i den helt avgörande matchen mot Nordkorea. Men det räckte inte och ett mästerskap handlar inte om att falla med flaggan i topp, det handlar om att ta sig vidare. Och i ärlighetens namn var det inte mot Nordkorea som Sveriges VM-öde beseglades. Det gjorde det redan i premiären mot Nigeria, i ett ögonblick av okoncentration då afrikanskorna tilläts kvittera den svenska ledningen.

Nu blir det till att packa väskorna och åka hem och gissningsvis känns det bittrare för vissa. Jag tänker på dem som med stor sannolikhet gjorde sitt sista VM. De fantastiska 77:orna till exempel. Victoria Svensson, Frida Östberg, Therese Sjögran och Hanna Marklund. Extra mycket lider jag med Therese Sjögran som jag tycker fått sitt internationella genombrott i den här turneringen.

Kanske var det också sista chansen för Hanna Ljungberg. Skadad idag igen och det är svårt att tro att Hannas sargade kropp ska palla för fotboll på högsta nivå i fyra år till.

För många av spelarna i laget var det här dock bara början. Anna Paulsson, Nilla Fischer, Caroline Seger och Lotta Schelin har förhoppningsvis många mästerskap framför sig. Huruvida de mästerskapen också kommer sluta med tårar och tomma blickar återstår att se. Lotta Schelins spel idag skvallrade i alla fall om att vi har en framtida superstjärna på gång.

Imorgon fortsätter VM, som om det inte spelade någon som helst roll att Sverige åkt ur. Hur mycket jag kommer orka engagera mig vet jag inte. Det känns som om mästerskapet är över även för min del.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det mesta är redan sagt, premiärmatchen fällde Sverige. Lotta Schelin gladde i dag, mot mycket svårt motstånd visade hon att hon är en världsstjärna. Sanningen är annars att Sverige spelade dåligt både i OS 2004 och EM 2005, även om man lyckades gå vidare då så var nog årets fiasko så överraskande. Med det vill jag ha sagt att det inte är rätt lösning att Dennerby avgår.
En positiv överraskning tycker jag England är, de har spelat riktigt bra emellanåt. Jag tror dock att de får lämna in mot USA i kvartsfinalen. VM är över för min del med.

2007-09-18 @ 22:29:17
Postat av: Liza

Jag måste säga att jag inte förstår Dennerbys coachning alla gånger... Hur kan man i en match där Sverige måste vinna med tre måls marginal byta in Sara Thunebro som i grunden är back när Hanna Ljungberg som är anfallare tvingades utgå?? Hur tänkte han då, med både Therese Lundin och Sara Johansson på bänken? Jag ser i och för sig inte alls Saras storhet och tycker samtliga hennes inhopp i turneringen varit mer eller mindre värdelösa då de inte bidragit med någonting, men bevisligen anser Dennerby att hon är ett bättre alternativ än Therese Lundin, som gör mål på allt som rör sig i Allsvenskan... Återigen dröjde han dessutom alltför länge med ett sista byte, då han inte satte in Ludde förrän med tre minuter kvar att spela.
Som sagt, Sverige gjorde absolut sin bästa match i VM igår men turneringen var redan förlorad. Det känns oerhört trist just nu, men jag ser fram emot ett spännande OS-kval mot Danmark i ett dubbelmöte, då jag har svårt att se de ska kunna gå vidare från sin grupp.

2007-09-19 @ 08:45:05
Postat av: Rainer

Läs gärna min lite ostrukturerade summering på http://rainersblogg.blogspot.com/2007/09/segern-som-var-en-frlust-som-kan-vndas.html. VM är inte över för min del. Som tysk i Sverige som verkligen tycker oerhört mycket om det svenska landslaget kan jag dock fortfarande hålla på Tyskland, Brasilien, Norge - mina tre favoritlag nu efter Sveriges sorti. Synd att man måste önska sig att Danmark förlorar, känner en av deras spelare och därför vill man ju att de (hon) ska gå vidare... Men en play-off mot Danmark om OS-platsen är så viktigt för svenskorna...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback