Tungt för mina lag

Det går lite trögt för "mina" fotbollslag just nu...

Manchester United förlorade mot Chelsea i dag. Det innebär att båda lagen nu har 81 poäng, Två matcher återstår. Tack vare sin fina målskillnad har United avgörandet i egna händer.

Jag är dock inte övertygad om att de klarar av det. Tycker inte formen varit lysande på sista tiden. Matchen mot Barcelona var direkt pinsam. Jag tycker inte United ska behöva spela så mot nåt lag oavsett om det är hemma- eller bortaplan.

Har det förresten inte gått lite väl långt det här med att spela på ett sätt hemma och ett helt annat borta? Jag har svårt att se hur det ska kunna ha så vansinnigt stor betydelse. Planerna är ungefär lika stora, målen är det definitivt, spelarna är desamma. Helt uppenbart är det en mental grej, men finns det verkligen inte tränare eller idrottspyskologer som är skickliga nog att få sina spelare att släppa den i mina ögon överdrivna respekten för spel på bortaplan? Jag bara undrar.

*****************************

IFK Norrköping förlorade även de med 2-1. Var på plats på Malmö Stadion och såg Micke Blomberg få hjärnsläpp efter ca 25 minuters spel. Han tyckte tydligen det var en bra idé att spela handboll i straffområdet. Det tyckte inte vi i Norrköpingsklacken...

Som om det inte var svårt nog att möta MFF med elva spelare.

Efter att de bäbisblå gjort 2-0 efter bara 30 sekunder i andra halvlek var man så klart rädd att det skulle rinna iväg. Det gjorde det inte. Norrköpingsspelarna bet ihop och visade hög moral och trots förlusten var det med stolthet jag bar min blåvita halsduk när vi lämnade arenan. Försvaret har verkligen ryckt upp sig och Daniel Bamberg måste ha sprungit ett maratonlopp.

Första segern kommer snart. Det måste den göra. Varför inte redan på måndag mot Örebro?

Malmö Stadion är för övrigt en riktigt usel fotbollsarena. Det enda positiva är väl att det inte är någon risk att bortaklacken ska kasta in nåt på planen. Ingen kan kasta vare sig mynt eller mp3-spelare så långt.

Arenan suger, men MFF-klacken gör det sannerligen inte. Jag får alltid en klump i halsen och måste bita ihop rejält för att inte börja böla när lagen vandrar in och tusentals ljusblåa halsdukar höjs mot himlen. Till och med den där jäkla MFF-hymnen påverkar mig, den sätter sig som tuggummi och släpper inte på flera dar. Mycket irriterande. Den är ju inte ens bra, bara seg och tråkig.

*********************

I dag har jag varit på Centrala idrottsplatsen i Lund och tittat på landskamp i rugby. Sverige mötte Serbien och ni får ursäkta mig alla rugbyentusiaster men jag tycker fortfarande att det är en ganska tråkig sport.

Sydsvenskans fotograf Hussein El Alawis bildspel från matchen är dock riktigt bra. Önskar jag kunde fota så. Bildspelet kan ni se
här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback