Det är inte värt det

En 16-årig pojke dog på sjukhuset här i Lund idag. Han fick delar av ansiktet bortsprängt av en raket på nyårsafton.

Visst är det fint med fyrverkerier, men varje år skadas och till och med dör människor av raketerna. Det är naturligtvis inte värt det och att vem som helst (över 18) bara kan gå till närmaste affär och köpa på sig så mycket fyrverkerier man önskar är egentligen obegripligt.

Bor ni i Lund har ni antagligen varit i Lundagård vid tolvslaget och vet vilket vansinne det är. Det skjuts raketer till höger och vänster och några säkerhetsavstånd är det naturligtvis inte tal om. Denna nyårsafton befann jag mig i säkerhet i Stångby utanför Lund och kunde därifrån förundras över den otroliga mängden fyrverkerier. Vart jag än vände näsan så brann himlen i rött, grönt, blått, gult och vitt.

Jag skulle verkligen vilja veta hur många miljoner det svenska folket bränner iväg de där minuterna kring tolvslaget. Kan inte hjälpa det, men mer än jag tycker det är fint, tycker jag att det är ett jäkla slöseri.

Nä, förbjud skiten säger jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback