Det här minns jag bäst från 2007 - januari

I slutet av 2006 var min bror med sin familj på semester i Spanien. Jag hämtade dem på Sturup och i bilen på väg hem frågade brorsan vad som hänt under veckan.
- Henrik Larsson är klar för Manchester United, sa jag.

Brorsan som är ett lika inbitet United-fan hade naturligtvis lite svårt att tro på det jag sa. 

Och visst var det lite osannolikt. Henke till United. Han var hemma i Sverige för att avsluta karriären, men istället för försäsongsträning på hårda grusplaner blev det spel i världens bästa liga tillsammans med världsstjärnor som Rooney och  Ronaldo.

Henke debuterade i januari 2007 och gjorde mål direkt. Många kallade hela hans tid i United för en succé, men jag vet inte. Han fick mycket speltid, gjorde en del bra matcher och några mål, men var ofta också ganska osynlig. Många tyckte han skulle förlängt sitt kontrakt med United, jag tycker han gjorde helt rätt som åkte hem när han gjorde.

*****

Susanna Kallur tilldelades Jerringpriset och många hockeyälskare var upprörda. Tre Kronor stod för två fantastiska prestationer under 2006, men det var Sanna som vann folkets hjärta. Kanske är Sanna vår nya Magdalena Forsberg. sanna och Magda, två världsstjärnor som går hem i stugorna genom att bara vara sig själva.

*****

I slutet av januari fick vi se ännu en åkare från Tärnaby slå igenom i världseliten. Jens Byggmark. Med sin okonventionella åkstil slog han konkurrenter och åskådare med häpnad. Flera av de svenska herrarna tog världscupsegrar i slalom under säsongen och ett tag pratade vi om världens bästa landslag. Ett landslag som dock inte pallade trycket när det var dags för hemma-VM.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback