Det här minns jag bäst från 2007 - mars

I mars avgjordes inomhus-EM i friidrott i Birmingham. Det jag minns allra bäst från det mästerskapet var Carolina Klüfts femkampsguld. Kanske låter konstigt, är det nåt vi är bortskämda med så är det Klüft-guld.

Den här gången var dock inte allt som vanligt. Carro var pressad, riktigt pressad. Brittiskan Kelly Sotherton gjorde en fantastisk tävling. Hon radade upp personliga rekord och inför det avslutande 800 meter behövde hon slå Klüft med 1,6 sekunder för att ta hem guldet och bryta svenskans fantastiska svit av mångkampsegrar.

Carolina Klüft är ofta så överlägsen att det är lätt att glömma vilken grym tävlingsmänniska hon faktiskt är. Den där dagen i mars tog hon chansen att påminna de som eventuellt glömt.

- Jag ska lägga mig bakom henne och springa tills jag dör, sa hon innan loppet.

Annars fick vi se en lugnare och mognare Klüft i år. Kan inte säga annat än att jag gillar den "nya" Klüft.

***********************

Den 28:e mars spelades en landskamp som måste vara en av de mest upphaussade någonsin i svensk media. Sverige mötte Nordirland i Belfast. Zlatan var tillbaka i landslaget efter sin bojkott och journalisterna på plats rapporterade hem om fantastiska svenska träningar. Vi kunde inte förlora. Trodde vi.

Ni kommer alla ihåg hur det gick. Nordirland vann med 2-1 efter en pinsam svensk insats. David Healy gavs för mycket utrymme och gjorde Nordirlands båda mål.

Så här skrev jag i bloggen dagen efter matchen:

"Det var som en ballong som blåstes upp och blåstes upp, blåstes upp till bristningsgränsen och sen när det väl blev dags för kalas så pallade den inte trycket utan sprack med en ljudlig knall."

Det blev helt enkelt pannkaka av alltihop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback