En stjärna har slocknat

Kanske blev det nån sorts obalans på den svenska idrottens stjärnhimmel. En ny stor och mycket ljusstark stjärna har precis tänts och möjligtvis betyder det att en annan måste slockna.

Så himla tråkigt bara att det skulle bli just Kajsa Bergqvists stjärna. Ett långt och utdraget "neeeeeeeeeeeeej" ljöd genom mitt huvud när jag hörde nyheten på radio i morse. Jag ville inte tro det var sant. Jag älskar att se Kajsa tävla och hade sett fram emot att få göra det igen. Nu blir det inte så.

Tänker man efter så var det väl egentligen inte oväntat. Den sorgsna blicken efter misslyckandet i VM skvallrade om vad som skulle komma. Det gör det dock inte mindre ledsamt. Jag kommer verkligen sakna Kajsa. En fantastisk idrottare och människa.

På aftonbladet.se är dagens fråga: Gör Kajsa rätt som lägger av?

En av de mest korkade av alla korkade frågor jag sett på aftonbladet. Det är naturligtvis bara Kajsa själv som kan svara på den. Och det har hon gjort. Motivationen är borta. Hon längtar inte efter att få tävla och träna igen. Hon är redo för en ny fas i livet och hur tråkigt det än är att hon slutar så måste man ha förståelse för det.

Det är bara att buga och bocka och tacka för alla högtidsstunder hon gett oss. Hon är en av svensk idrotts stora och jag är glad och tacksam för att jag fick vara med och uppleva hennes fantastiska karriär.

Så.

"Don't cry because it's over. Smile because it happened."

image37
Kajsa under friidrotts-EM i Göteborg 2006. En av de få gånger jag fick se henne tävla live.

Läs mer om Kajsa
här och här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback