Vilken show!

Det bjöds på en skaplig föreställning på Theatre of Dreams i Manchester ikväll. United krossade Newcastle med 6-0. Det stod dock bara 0-0 i paus och det säger väl allt om vilken magnifik andra halvlek hemmalaget stod för. Helt fantastiskt!

Utskåpningen blev för mycket för Alan Smith som snackade till sig en utvisning precis i slutet. Det var väl inte så här han tänkt sig återkomsten till Old Trafford...

Kul att se den unga egna produkten Danny Simpson. Tyckte han var riktigt bra, även om jag iofs är svag för offensiva backar.

Eftersom Liverpool och Arsenal bara fick oavgjort idag gick United upp i serieledning. Det återstår dock mycket av säsongen och jag gissar att ledningen kommer att skifta flera gånger innan det i maj står klart vilka som tar hem titeln.

************

Damernas elitserie i handboll drog idag igång igen efter juluppehållet. Jag begav mig naturligtvis till Sporthallen för att se Lugi ta emot Spårvägen. Lugi vann. Nästan lite pliktskyldigt skulle jag säga. Jag tyckte inte alls de övertygade.

Nu för tiden behöver ju dock inte Lugi spela på topp för att vinna sina hemmamatcher och det är naturligtvis bra. Man har faktiskt inte förlorat på hemmaplan sedan förlusten mot Sävehof i premiären. Det är en synnerligen mäktig resa som det unga laget gjort sen man debuterade i elitserien förra säsongen. I och med dagens seger gick man upp på tredje plats i tabellen. Att kunna hålla sig topp fyra är väldigt viktigt eftersom det ger fördel av hemmaplan i slutspelet.

Sabina Jakobsen gjordet en grymt bra match, som vanligt. Niklas Harris har sagt att hon är en de bästa tvåvägsspelarna i elitserien och det är väl bara att hålla med. Tio mål från Sabina idag och stabilt försvarsspel. Trots att truppen breddats drar Sabina ett tungt lass och jag kan inte hjälpa att fundera på vad som händer när hon sticker till Danmark. För det kommer hon naturligtvis att göra. Frågan är bara när, om det blir redan till nästa säsong eller om hon har tålamod att vänta en till.

Rent egoistiskt vill jag så klart se henne ännu en säsong i Lugi. Vad som är bäst för henne själv vågar jag mig dock inte på att spekulera i.

Sabina leder elitseriens skytteliga och det är väl egentligen inte särskilt förvånande. Desto mer förvånande då att en sån otroligt bra spelare som Sävehofs Johanna Alm faktiskt inte ens finns med topp tio. Kanske blir det annorlunda nu när Sävehof är utslaget ur Champions League och kan fokusera helt på spelet här hemma i Sverige.

***********

Kan naturligtvis inte låta bli att kommentera att Henke nu skrivit på för ännu ett år för Helsingborg. Jättekul för HIF och bra för hela allsvenskan. Henke bidrar med kvalitet och drar folk till arenorna.

Kommentarer
Postat av: Sportnissen

Flera spelare i Sävehofs damlag t ex. Johanna Ahlm och Isabella Gulldén med flera, har
stått över ett flertal matcher i Elitserien. Detta har man gjort för att inte slita ut spelare i onödan iom Champions Leauge. Sen klarar ju Sävehof
vinna sina matcher utan alla toppspelare också. Och de matcher Johanna A varit med i har hon inte spelat så värst mycket på grund av samma orsak.

Och här har du alltså svaret på varför Johanna Ahlm inte ligger i toppen på skytteligan!

Sportnissen

2008-01-12 @ 23:19:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback