Wow

Charlotte Kalla sa före dagens avslutande lopp i Tour de ski att hon tyckte det skulle bli "intressant" och "spännande att se hur kroppen kändes".

Sista etappen avslutades som ni säkert vet med tre km svart slalompist. En utmaning för både kropp och sinne även för världens mest vältränade skidåkare. Stundtals var det så brant att åkarna såg ut att stå stilla.

Detta tyckte alltså Kalla skulle bli intressant och spännande. Själv hade jag ångest i flera dagar när jag skulle springa 800 m på skolmästerskapen.

Fast med facit i hand hade jag nog större anledning att vara orolig än Kalla. Hon klarade mördarbacken betydligt bättre än jag klarade mitt 800-meterslopp. Efter att ha kört ikapp Kuitunen låg hon ett tag bakom henne och "vilade" sig, nästan lite retsamt. Kuitunen visste mycket  väl att det var kört. När Kalla väl satte in rycket var det som en explosion. Det sa bara pang. Naturligtvis började jag lipa, det har jag gjort för betydligt blygsammare prestationer än den Charlotte Kalla stod för idag.

Tio dagar och åtta lopp tog det henne att köra sig in i svenska folkets hjärtan. För där är hon nu, utan tvekan. Hon är en Sanna Kallur-typ, dvs fruktansvärt bra på det hon gör, men samtidigt ödmjuk, glad och trevlig och såna vet vi går hem i stugorna.

För er som vill se mer Kalla kan jag rekommendera Lilla Sportspegeln imorgon kväll kl 19. Jag ska absolut kolla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback