Dålig journalistik

Skånska Dagbladet har (liksom Sydsvenskan) en serie om skåningar som ska till OS. I går hade turen kommit till LDB FC Malmös Nilla Fischer. Kul, tänkte jag, Nilla gör ju OS-debut och det kan vara intressant att läsa om vad hon har för tankar kring det.

Redan i ingressen förstår man dock vilken vinkel Skånskans reporter valt. Artikeln finns att läsa
här.

Jag tycker inte att ett reportage av det här slaget ska handla om att tjejerna sminkar sig mer när det är tv-sända matcher. Lika lite som jag tycker det ska handla om skofetischer.

Det finns ju hur många intressanta frågor som helst att ställa till Nilla.

Hur ser hon på att OS går i Kina?
Vad tycker hon om att Dennerby tagit ut så många spelare med skadeproblem?
Vilka lag tror hon på?
Skillnader mot VM ifjol?

Och så vidare ...

Man jag kanske är fel ute. Det kanske är sånt här folk vill läsa om när det gäller kvinnliga idrottare. Sorgligt i så fall.

Kommentarer
Postat av: Henrik Söderlund

Jag tror snarare att det är en konsekvens av att manliga sportjournalister (eller snarare idrottsverksamma män i allmänhet) lider av en grottmänniskomentalitet som tyvärr fortfarande accepteras av tidningsredaktionerna. Den tjocke tysken som jag inte minns vad han heter (Peter nånting tror jag) är väl det värsta exemplet, men även Lasse Anrell skulle behöva kravla sig upp ur gyttjan och inse att det är 2008.

2008-07-21 @ 11:29:08
Postat av: Anonym

Ta reda på fakta innan du slänger ur dig sexistiska fördomar

2008-07-28 @ 19:01:01
Postat av: Nilsson

Håller med dig helt och hållet. Har själv gjort ett inlägg i min blogg ang damfotboll. Dock handlade det om andra saker.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback