Låt honom gå

Liksom min bror och mina kusiner är jag ett stort Manchester United-fan. Som sådant är det naturligtvis svårt att vara likgiltig inför Cristiano Ronaldos fortsatta vara eller inte vara i klubben.

Det sägs ju att ingen är oersättlig, vet inte om det är sant, men om det är det så är Ronaldo i alla fall så nära man kan komma.

Killen gjorde otroliga 42 mål för United i år, många matcher avgjorde han nästan helt på egen hand.

Det är svårt överskatta hans betydelse för laget.

En spelare av Ronaldos kaliber är naturligtvis ett hett byte för andra storklubbar i Europa. Men när Real började visa riktigt närgånget intresse var jag ändå inte orolig.

Varför skulle han vilja gå någon annanstans? Han spelade ju redan i världens bästa klubb.

När de första rapporterna om att intresset var ömsesidigt började trilla in blev jag dock irriterad. Liksom många andra tyckte jag att han visade bristande respekt för klubben som gjort honom till den han är i dag.

Sen började jag tänka.

Vad talar emot att Ronaldo hade blivit en lika fantastisk spelare i en annan klubb? Inget vad kan se. Sir Alex Ferguson är knappast ensam om att kunna förädla råtalanger till färdiga världsstjärnor.

Och varför skulle han inte ta chansen att få gå till den klubb som han uppenbarligen alltid drömt om att spela för.

Jag vet inte.

Det ryktas om en övergångssumma på 80 miljoner pund, det är knappt en miljard svenska kronor och nästan dubbelt så mycket som Zidane kostade när Real Madrid värvade honom. Ronaldo skulle bli den dyraste spelaren någonsin. Överlägset.

Att Ronaldo själv vill till de spanska mästarna råder det väl inget tvivel om längre, nu hänger det på om Real verkligen har de pengar som krävs och om United kan tänka sig att låta honom gå.

I brittisk press kan man i dag läsa att Madridklubbens president Ramon Calderon säger att klubben ALDRIG kommer betala 80 miljoner pund för en spelare.

Samtidigt verkar United stå fast vid beslutet att inte sälja. Det ryktas till och med att man hellre låter honom sitta på läktaren. Men det har jag svårt att tro. Han tjänar lite för mycket för det. Dessutom har jag läst att FIFA har regler som säger att en spelare som deltar i mindre än 10% av ett lags matcher under en säsong är fri att lämna.


Jag tror att Ronaldo har gjort sin sista match på Old Trafford. I alla fall i Uniteds färger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback