Sista vinterstudion

SVT:s Vinterstudiosändningar är slut för säsongen. 162 timmar blev det totalt. Jag har inte sett alla, men väldigt många.

I stort har säsongen varit en besvikelse för de svenska skidåkarna, det tror jag vi kan vara överens om. Några riktiga högtidsstunder bjöds vi dock på. Som när Kalla ryckte för Virpi Kuitunen i slalombacken i Tour de Ski-avslutningen och när Anders Södergren defilerade i mål i Holmenkollens femmil.

Positivt var så klart också Emil Jönssons andraplats i sprintcupen, Anna Hanssons genombrott och att Anja Pärson blev historisk (för vilken gång i ordningen vet jag inte), genom att vinna även en superkombinationstävling. Hon har nu vunnit i samtliga discipliner i världscupen.

Men exemplen ovan får ändå ses som undantagen som bekräftar regeln. De allra flesta av våra vinteridrottare bör nu när säsongen är slut ägna lite tid åt självrannsakelse. Jag rekommenderar detta speciellt till de som förra säsongen kallades för världens bästa landslag, de svenska slalomåkarna. Även skidskyttarna, med tränaren Wolgang Pichler i spetsen får ta sig en rejäl funderare.

Ska bli intressant att se vad de kommer fram till. Hade gärna sett att de lika rakryggat som Lugis sportchef Emme Adebo kan stå upp och erkänna ett misslyckande. Såg en intervju med Emme, i jag tror det var Sydnytt, där han utan omsvep konstaterade att de vinrödas säsong var ett misslyckande och att han kände ett stort personligt ansvar för detta.

Nu är Emme inte Lugis tränare,men man kan kanske ändå se honom som Per Carléns raka motsats. Efter att det stod klart att HK Malmö får lämna elitserien betygsatte Carlén målvakterna, försvarsspelet och anfallsspelet. Sin egen insats sa han däremot inget om. Nu drar han och sonen vidare till Tyskland och Flensburg. Per Carlén  har givit HK Malmö otroligt mycket publicitet, skapat ett kanske oförtjänt stort intresse kring laget, men jag undrar ändå om de kommer att sakna honom.

Hoppas nu att Lugi klarar kvalet och håller sig kvar i elitserien. Jag är otroligt spänd på hur mycket folk det skulle komma till ett Lundaderby i den nya arenan.


Kommentarer
Postat av: EA Sport

vet inte om jag håller med dig i att skidskyttarna har misslyckats. ferry har varit på palen ett par gånger, nilsson och bergman har också varit med och fightats om bra placeringar. varför man kallar det "fiasko" är enbart att de inte blev ett bra vm på hemma plan.
världen förändras likaså sporten, kan inte räkna med att vi alltid ska ha bra vintersportare, i år kanske det blir bowling som vi blir kända för.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback